Pánové, problém vyřešen. Popíšu detailněji i se vším, co jsem zjistil, ať to tu zůstane pro budoucnost (i pro mě, kdybych to zapomněl
):
Dojel jsem, vytáhl klíček, zámek spínačky nezamkl, zámek volantu nezamkl, displej vypsal Check vehicle protection system.
Při dalším startování se rozsvítila kontrolka imobilizéru, ale auto normálně startovalo, sporadicky dokonce zamklo volant, občas naopak přidalo hlášku Steering lock: Disabled. Klíčem to nebylo, dělalo to s oběma.
Diagnostika (Multiecuscan) ŘJ TEG Reader TRW (Electronic key) psala jen obecnou chybu B1001 - Systém blokování / odblokování TEG.
Diagnostika (Multiecuscan) ŘJ Steering Lock TRW vracela chyby B1004 - Souslednost výskytu TEG a sporadicky B1016 - Nepovoleno odemknutí řízení jednotkou Body. Chyby z ŘJ zámku řízení mizely a občas se vracely. Diagnostika Delphi hlásila v podstatě totéž jen pod jinými kódy: Elektronický klíč 9001 Transpondér v klíči, systém zamykání / odemykání - přítomná a 9005 Transpondér klíče - přerušovaná.
Co jsem se dočetl různě po netu, co by vám mohlo pomoct ve stejné situaci:
Tato chyba se v Cromě a AR159 nejčastěji projevuje při slabé baterii, kdy systém odstaví zamykání volantu a spínačky, aby auto bylo pojízdné / schopné odtahu. Řešením je nová baterka. Baterku jsem vyměnil za rok uleželou ale jinak novou, která se v autě dobila, avšak problém nevyřešila.
Stejně se projevuje i stav, kdy nefunguje CAN komunikace mezi ŘJ elektronického klíče / ŘJ zámku volantu a body computerem. Komunikace od spínačky potom teče jiným protokolem po záložní W lince, aby auto zůstalo pojízdné, i když s částečně nefunkčním imobilizérem. Jelikož u mě Multiecuscan psal, že komunikace probíhá standardně po CAN B sběrnici (nízkorychlostní CAN do 125 kbps ISO 11898-3, v Cromě je kromě toho ještě CAN C, vysokorychlostní 1 Mbps ISO 11898-2, v eLearnu se dočtete, která ŘJ je na které sběrnici), ani toto nebyl můj případ.
Další možností byl zkrat / špatná kostra skoro na čemkoliv, co nějak souvisí s funkcí ŘJ elektronického klíče / ŘJ zámku volantu / Body computeru. Narazil jsem na týpka, kterému imobilizér na AR159 zablokoval zkrat na vyhřívání levého zrcátka (viz elektrická schémata auta - elektronika předních dveří a obě ŘJ předních dveří jsou systémy propojené s ŘJ elektronického klíče (snad to teď nepletu se zámkem volantu), napájení je dokonce na jedné pojistce. Až do procházení kilometrů kabelů v celém autě to u mě bohudík nedošlo. Zmiňovaný týpek měl zkrat dokonce takový, že imobilizér nedovolil ani zapnutí elektroniky auta. Stejného stavu se dá dosáhnout třeba odpojením ŘJ zamykání volantu. Po otočení klíčkem se jen napíše chyba na displeji, žádné přístroje jinak neobživnou. Tuto ŘJ já zkusil odpojit v představě, že když ze systému zmizí domnělý zkrat, vypíší ostatní jednotky, co se jim skutečně nelíbí. No, tak nic, když bez ní auto nešlo zapnout
Taky jsem se dočetl, že stejné problémy u jednoho cizince vyvolal manželčin pudr rozsypaný do spínačky. Zároveň jsem věděl, že když není sepnutý zámek spínačky, dá se spínačkou otočit prstem, není na to potřeba klíč. Chvíli jsem si s tím hrál a pak mě napadlo vyzkoušet nouzový start, tj. vyndat klíč z elektronického klíče, zasunout jej do správné zdířky a otočit nejdřív jen prstem a pak i nastartovat klíčem. První zasunutí klíče do nouzové zdířky se nevyvedlo. Uvnitř klíč nemá vedení, a tak se různě kýve - ve skutečnost jsem tam s ním spíš chvíli šťoural. Vyšťoural jsem i nějaký bordel. Při dalším zasunutí jsem nechal klíč v nouzové dírce a nastartoval zbytkem klíče a
CHYBA ZMIZELA. Příčinou mého problému tedy byl
BORDEL VE SPÍNAČCE, který jsem vyšťoural buď tím, že jsem do spínačky strkal prst, nebo tím, že jsem do nouzové dírky strčil klíč. Každopádně problém je vyřešen, spínačka i volant se mi zamykají, kontrolka nesvítí. Multiecuscanem jsem vymazal uložené chyby na ŘJ zámku volantu i elektronického klíče a zatím (klep, klep) je všechno v naprostém pořádku. Takové opravy se mi líbí
Za pomoc a konzultace děkuji fanovi (znáte odsud i z FMC), Ondra_Markow (znáte z FMC) a spoustě anonymních chudáků na internetu, jejichž nápady jsem zkoušel a jejichž problém často skončil vypláznutím mnoha desítek tisíc za nové řídící jednotky, i když možná stačilo pošťourat bordel