Tak jsem pořídil první vozidlo za vlastní prostředky. Původně jsem měl starého Peugeota 405, na vrakoviště šel v úctyhodných 23 letech provozu.
Poprvé jsem pořídil vozidlo za vlastní finanční prostředky. Fiat Croma, rok výroby 2005, najeto 215 000, 2.2 MPI 108 kW.
Spousta lidí se směje, že jsem koupil Fiata. Že je to hrozný, pořád se to kazí, nic to nevydrží bla bla... já jsem nedal na předsudky. Původně jsem chtěl Octavii, ale chtít Octavii ve stejné výbavě, tak zaplatím minimálně dvojnásobek. Fiat se mi zalíbil na první pohled. Zvnějšku top stav, uvnitř na svůj věk super, výbava krásná, motor šlapal výborně, jela krásně. Jediné s čím jsem počítal, byla výměna zadního ložiska - hučení od zadní nápravy. A tak jsem auto pořídil za 78 000 Kč. (Vozidlo dovezené po majiteli z Německa, poté rok v Čechách u nějaké paní).
S kamarády, kterým se mé auto hodně líbí, jsme natočili protestní video pro ty, kteří se mému autu smějí
Ke shlédnutí zde:
https://www.youtube.com/watch?v=iW-jl8jYktoCo následovalo? Po jedné noci mi kuna překousala na autě kabel z lambda sondy a auto téměř nejelo - pořád chcípalo. Řekl jsem si, že ho poprvé dám do autorizovaného servisu, ať mám jistotu, že je řádně prohlédnuté a řádně opravené.
Nechal jsem provést diagnostiku, vyměnit překousanou lambda sondu, opravit el. instalaci - kabel, který kuně padl také, vyměnit olej + filtr + těsnění (s tím, že jsem mu dopřál onu Selenii), dál výměna vzduchového filtru. Jak se ukázalo, vzadu nebyl problém v ložisku, za to obě zadní pružiny byly prasklé, takže následovala výměna obou. Na doporučení servisního technika dále výměna: vzpěr stabilizátoru, gum stabilizátoru, výměna tyček a čepů řízení, udělání geometrie, dodání krytu pojistek na akumulátoru, výměna zámku a kabeláže pátých dveří (díky nim totiž stále svítila kontrolka dveří), pročištění zadní brzdy. Za tohle vše jsem autorizovanému servisu dopřál 29 500 Kč.
Posléze jsem koupil nové letní pneu za 8 000 kč. Do auta jsem tedy za první měsíc i s jeho cenou nacpal 115 500 Kč.
Servisní technik mi dále řekl, že je třeba vyměnit zadní díl výfuku - cena za materiál 10 000 Kč, ale že mi ho dokáže sehnat za
5 000 Kč. Zatím nerealizováno z finančních důvodů.
Na autě také nefungují parkovací senzory - dle autorizovaného servisu jsou nefunkční 2 prostřední senzory. Na internetu jsem našel 2 ks za 47 Euro. Zvláštní ale je, že se mi stalo, že najednou fungovat začaly, 2 dny fungovaly a pak se opět odmlčely. Tak si nejsem jistý, zda je opravdu chyba v nich, nebo v nějakém kontaktu.
Po dvou týdnech provozu mi začalo blbnout okénko spolujezdce, zavřít jde až na pětkrát, souvisle se zavře pouze při zavírání klíčkem. Z autorizovaného servisu mi napsali, že problém může být v tom, že se okénko cestou nahoru příčí.
Během provozu se mi čas od času stává (ale opravdu velmi zřídka), že auto krátce po rozjezdu nebo po zastavení samovolně chcípne. Jednou mi uprostřed jízdy vyply veškeré asistenty (ASR, hillholder...), naskočily až po vypnutí a opětovném nastartování motoru. Dle slov autorizovaného servisu (e-mailem, bez diagnostiky, pouze konzultace), může být problém v poklesu napětí akumulátoru, či závada na el. instalaci.
Při studeném počasí mi po startu, než se zahřeje motor, píská pravděpodobně plochý řemen. Jen se modlím, aby to byl řemen a ne ložisko alternátoru. Napadlo mě, že špatně fungující alternátor může být i příčinou poklesu napětí akumulátoru... a za alternátor je to ranec.
Také mám vytahané obě pravé vnější kliky dveří, na což Cromy trpí. Našel jsem je v ceně cca 1000 Kč/kus, ale sám se do výměny pouštět nechci, stejně tak se sám nechci pouštět do přepojování nových parkovacích čidel, jelikož autům pramálo rozumím.
A to jsem se ještě nedostal ke kontrole rozvodů. (Výměna řetězu vč. napínacích lišt by stála cca 17 000 v autoriz. servisu) - tam už bych to ale nedělal, jejich cena za práci je top
Suma sumárum, během provozu se na automobilu objevilo závad celkem dost. Jsou to závady, které při koupi nebyly nebo se nestihly projevit. Upřímně....teď mám z automobilu - resp. jeho elektroniky - celkem strach. Jen doufám, že se mi nepotvrdí předsudky lidí, protože zatím to vypadá, že následující půlrok budu do auta sypat další tisíce a tisíce, abych dostal auto do 100 % stavu. Ale pořád věřím, že auto ve výsledku bude dobré, protože jinak jede jako víno a je to nádherné prostorné vozidlo. .... tak uvidíme.