VojtikGsxR750 píše:
Ohledně olejů sem toho nastudoval dosti i ze zahraničních fór a od lidí co tomu opravdu rozumí a výsledek je takový..když mas DPF, doporučuje se 5w30 s midSAPS(nizkopopilkovy olej kvůli zanaseni dpf), a kdo nemá DPF, tak 5w40,popr 10w40, ale všichni se shoduji v jednom.. 5w30 chrani dpf,ale trpí turbo,pac ten olej je víc jak voda, nezanechava film, 5w40 chrani vic turbo, hlavne v režimu plného vykonu a ze jsou na to vysokootackove motory jtd stavěny,ale vic se zanasi dpf..a teď je na každým z vás zda obětující dpf, nebo turbo..ja osobně se bez dpf obejdu,bez turba NE.. Osobně používám Mobil1 0w40 New Life a je to přímá náhrada Selenie..ma i schválení norem Fiat M2,N2 a Z2,a nebojím se Cromuli motat do plnejch, u te řídké 5w30 jsou případy zničení turba!!.. Do stiloušů co máme doma pouzivame Shell Helix 5w a 10w40, taktéž maji schválení Fiat..
Popravdě - chtěl bych vidět zdroje, připadá mi to jako jedna paní povídala. Viskozita oleje je totiž jenom jednou z jeho vlastností - a po pravdě ani zdaleka tou nejdůležitější. U moderních motorů s prodlouženými servisními intervaly (Croma má 35 000 km) jsou mnohem důležitější přesné certifikace výrobce, který předpokládám líp než "odborníci" na internetu ví, proč doporučuje konkrétní olej. Viskozita se navíc mění v průběhu životního cyklu oleje. Obecně u 5W30 (syntetika) viskozita zhruba po stovce kilometrů vyskočí a pak pomalu stoupá celou dobu jeho životnosti. U 10W40 (polosyntetika) naopak po prvních 100 km viskozita dramaticky klesne a pak pozvolna klesá. Oba oleje mají stejnou viskozitu kolem 5 000 najetých kilometrů, kdy 5W30 dál roste a 10W40 dál klesá. Na tom je myslím hezky vidět, že pokud je to, co tvrdíš, pravda, je to rozhodně pravda jen v malé části životního cyklu oleje. Motory JTD navíc rozhodně nejsou vysokootáčkové - ne že by vytáčet nešly nebo to nebyla zábava, ale v praxi to není moc potřeba. Ostatně je vidět, že nemáš automat, ten by ti ukázal, na kolik otáček umí JTD jezdit
Takže za mě: Do Cromy patří Selénia WR Diesel Pure Energy 5W-30 přesně podle doporučení výrobce. Pětilitrovka se dá koupit za 1400 s poštovným. Nevidím skutečný důvod na oleji šetřit, dávat olej pro motory bez DPF či bez patřičné certifikace Fiatu. S mým nájezdem měním jednou za rok (cca 30 000), to si klidně ty tři stovky navíc připlatím. Zvlášť když předtím v Marejce jsem měnil Selénii WR Diesel 5W40 co 10 000 kilometrů
Až chcípne DPF, koupím nový - už kvůli tomu, abych s autem mohl i dál třeba do Německa.