Ahoj, tak dílo se podařilo, ikdyž ani pořádně nevím jak, a pořád tomu nějak nechci věřit
. Ale snadné to rozhodně nebylo...
Tak nějak razantněji jsem na to vlítnul v neděli po obědě
. Za chvíli se přidal soused, přijel i náš člen klubu JiFi, který již avizoval, že se staví a nakonec přijel i mechanik, kterého jsem si pozval, aby na to mrkl a vyjádřil se, zda mě už vystřídá a půjde "do toho"
.
Pomohli všichni, tak jsme se tam střídali v těch úžasných zkroucených polohách, aby se každý chvilku pokoušel pootočit se šroubem rychlostí asi 2půlotáčky/za minutu
plochým klíčem, který ovšem musel nejprve projít potřebnou úpravou (nadvakrát naohýbaný
).
Mechanik na drzo odpojil všechny scarty na pojistkové skříňce a vytáhl ji se slovy "tohle taky hoď do pr..le
, ať tam zase o něco líp vidíme!!!" Ale jinak byl pesimistický a omluvil se se slovy "jako sorry, ale tohle fakt ne, díky!"
. A popřál nám hodně štěstí v našem snažení
. On totiž nevěřil mé teorii, že bude možné pedál vyměnit "pouze" demontem boční plechové nosné konzoly. Viděl to opravdu na celkový demont palubovky, řízení, atd...
. Ale já pracoval pouze s touto svoji strategií, a věřil jsem, že to tak půjde. Protože kdyby ne, tak na demontáž vozu v mnohem větším rozsahu bych si skutečně už netroufl a musel bych to vážně předat někomu kvalifikovanému a hlavně ochotnému do toho jít
.
Po demontáži pojistkové skříně se značně prostor zpřehlednil a také jeden ze šroubů bylo možno demontovat pouze tímto otvorem. Na snímku lze vidět i nosnou hřídel pedálů s tisícihranem na konci, která naštěstí nebyla v protikusu (v plechové konzole) nalisována
Vyjmout plechovou konzoli byl opravdu oříšek
. I když bylo vše odšroubované, stále konzole visela na tisícihranu, ze kterého nešla volně sejmout, protože ještě ji částečně fixoval šroub spojkového válečku, ze kterého byla sejmuta jen matka, ale ze šroubu jsem ji nedostal, protože právě ještě byla nasazená na tom tisícihranu - chápete
Abych získal větší manipulační prostor, musel jsem povolit i druhou matku spojkového válečku
, který se tím ještě více uvolnil a šlo ho částečně opatrně "vmáčknout" do motorového prostoru
. Konzole se tím pádem více uvolnila a bylo ji možné "vyviklat" ven ze šroubu i z tisícihranu taktikou "naše-vaše"
. Samotné vyjmutí proběhlo také otvorem od pojistkové skříňky.
Na konzoli je také přichycen elektronický spínač pedálu, který je nutno odpojit a sejmout hned v počátcích celé demontáže. Jinak se může poškodit, nebo i taková maličkost může bránit přístupu ke šroubům
.
Pedálová hřídel nebyla NAŠTĚSTÍ na tisícihranu napevno nalisovaná...
za těchto podmínek už bylo snadné sejmout z hřídele zbytek ulomeného pedálu a nasadit pedál nový
. Před zpětnou montáží jsem ovšem provedl určitá opatření pro zjednodušení montáže a zároveň zkrácení času zpětné montáže. Plechovou konzoli jsem úhlovou bruskou zařízl a zabrousil do úhledného tvaru - tím jsem ji zkrátil a docílil snadnější vrácení na své místo
Zbytečně dlouhé šrouby jsem zkrátil a zabrousil okraje pro snadný náběh závitu (ty klasické na 13´klíč jsem zcela vyměnil za kratší). Tím jsem si velmi usnadnil a zkrátil čas při jejich těžko přístupném, zdlouhavém a nepohodlném zašroubování zpět. (ale i samotné vyjmutí původních šroubů vyžaduje trpělivost a cit, stejně jako vložení nového (nebo zkráceného) šroubu zpět do otvoru (může se hodit např: šroubovák, kulaté nebo tenké dlouhé kleště, apod. a nejlépe dlouhé tenké prsty
V této fázi bylo nutné vše dotáhnout a zkontrolovat, zda nějaké šrouby nezbyly - snadno se na nějaké připevňovací místo zapomene a později k němu nebude přístup
Po dotažení všech šroubů souvisejících s pedály byla zpětná montáž dílů v pořadí:
1. kolenní airbag
2. pojistková skříň
3. plastový kryt pod volantem
4. ostatní plastové kryty palubní desky a připojení pedálových spínačů (spojka. popř. i brzda, pokud byl odpojen a demontován - doporučeno!)
5. spodní pěnový kryt (je nutno správně nasadit na vývod topení/chlazení, neboť zajišťuje i rozvod foukání na nohy)
6. zkontrolovat a případně upravit zafixování kabelových průvěsů - znáte to - pak se může zachytávat špičkou boty)
(Opět nezapomenout na všechny šrouby - prostě nesmí nic zbýt
)
Závěrem chci poděkovat za vaše příspěvky i podporu. Pokud si vzpomenu ještě na něco užitečného, ještě doplním. Teď snad ještě takový průzkum - budu rád, když sem co nejvíce z vás napíše, jaký typ pedálu máte (rovnější nebo více do oblouku) a jakou máte rozteč mezi spojkovým a brzdovým pedálem (třeba od středu ke středu)
P.S.: A jelikož jsem zjistil nový problémeček, už teď vás srdečně zvu
na společné předávání zkušeností na téma "EGR ventil - strhlý závit na jednom připevňovacím místě (asi ve vnitřním závitu škrt. klapky) Mrknu, jaké jsou již na toto téma otevřené diskuze. Budu se zajímat mimo jiné o to, zda může nedotažení jednoho šroubu způsobovat větší problémy (přisávání falešného vzduchu a tím pádem škubání při akceleraci, čím vyplnit strhlý závit, aby šlo dotáhnout, apod.)
Tak zatím čau